Soms ontvang je na het versturen van een e-mail de melding 'Mail delivery failed: returning message to sender'. Dit is een zogenaamd 'bounce' bericht, een bericht dat je ontvangt als een email die je probeerde te versturen niet afgeleverd kon worden aan het ontvangende emailadres.
Meestal is het probleem vrij eenvoudig op te lossen met een van de volgende stappen:
- Controleer of het e-mailadres van degene aan wie je de e-mail probeerde te versturen klopt en goed geschreven is
- Werkt het e-mail adres van de ontvanger nog? Soms is de mailbox vol, verouderd, verlopen of gebruikt de ontvanger tegenwoordig misschien een ander e-mailadres?
- Kun je de e-mail wel versturen vanuit een ander e-mailadres (bijvoorbeeld van uw Internetprovider, Gmail of Icloud)? Als dit wel lukt maar de foutmelding zich blijft voordoen wanneer je de e-mail via onze servers probeert te sturen, neem dan contact met ons op. Hieronder staat beschreven wat je daarvoor kunt doen.
Als het bounce bericht blijft terugkomen kan het zijn dat de oorzaak ergens anders gezocht moet worden. In dat geval kun je het beste het bounce bericht zelf met jouw vraag doorsturen naar info@jvhhosting.nl zodat wij kunnen nagaan wat het probleem is.
In het bounce bericht staat vaak een (cryptische) aanwijzing van het probleem, bijvoorbeeld met een foutcode of een korte beschrijving. Hieronder staan enkele veel voorkomende foutcodes:
- Foutcode 550 is de meest voorkomende foutmelding en geeft aan dat het e-mailadres van de ontvanger niet beschikbaar was. Waarschijnlijk klopt het adres niet of werkt de mailbox niet.
- Foutcode 541 geeft aan dat het bericht geblokkeerd is door het spam filter van de ontvangende partij.
- Foutcode 554 geeft aan dat er mogelijk een storing met de uitgaande mailserver is als gevolg van een blacklisting. Neem contact met ons op om dit te verhelpen.
Als het probleem blijft bestaan of je zelf niet kunt nagaan wat er mis gaat, stuur dan het bounce bericht door naar info@jvhhosting.nl met daarin zoveel mogelijk informatie (zoals het oorspronkelijke bericht, de originele headers en de foutmeldingen). Zo kunnen wij bekijken wat er aan de hand is en ervoor zorgen zodat je snel weer e-mails kunt versturen.